Oleh

Muhammad Fakhruddin Ismail

http://addeans.blogspot.com/

 

Politik islam adalah satu-satunya sistem yang dapat menyelesaikan segala pemasalahan rakyat.Umat terdahulu telah mengecapi kesenangan dan kenikmatan dengan adanya sistem politik islam. Tetapi kini sudah berubah dimana sistem yang berteraskan dari pemikiran manusia yang dinamakan demokrasi yang asalnya suci telah berubah kepada kucar-kacir sehingga tidak jelas tentang kedudukan politik sekarang.

Penulis pernah berbincang dengan  seorang sahabat tentang perkara tersebut dan dalam masalah ini penulis masih  keliru tentang sistem demokrasi sekarang ini. Ada yang mengatakan demokrasi ini dibolehkan kerana tiada dalil yang mengharamkannya.

Katanya lagi jika tidak sertai pilihanraya maka orang bukan islam akan mengambil alih kepimpinan Negara. Mengenai parlimen jika dilihat dalam satu kaedah islam apabila bertembung dua mudarat dalam satu waktu yang sama, maka hendaklah dielakkan mudarat yang lebih besar. Selain itu ia dapat menghilangkan lagi kezaliman sesuai kemampuannya, dan lebih baik baginya sertai dan lebih banyak maslahatnya bagi kaum muslimin, daripada jabatan tersebut diisi orang lain yang akhirnya bertambah berleluasa lagi kezaliman tersebut . Ia tidak lari juga seperti  kisah Yusuf tentang kewajiban memiliki pengetahuan politik dan cara pemerintahan dengan menghasilkan mashlahat yang dicari dan pelbagai lagi perbincangan tentang sistem demokrasi tersebut.

clip_image001

Ada juga yang mengatakan jika hendak dikatakan golongan bukan islam akan mengambil alih jika tidak sertai pilihanraya tetapi mengapa kita boleh begitu pasti sekiranya tidak ikut sertai didalam pilihanraya akan menyebabkan golongan bukan islam akan semakin berkuasa, sedangkan kita belum pernah lagi melaksanakan pemboikotan pilihanraya ini. Cuba boikot dulu dan lihat hasilnya. Jika dilihat dengan adanya pilihanraya ini suara mereka di parlimen makin bertambah lantang lagi. Apakah ini umat islam kehendaki?

Malah jika hendak dikatakan waqi' Malaysia pada hari ini, maka demokrasi dan pilihanraya merupakan satu-satunya sahaja jalan terbaik bagi menguasai pemerintahan tetapi mengapa perlukan sistem bukan islam tersebut? Adakah tidak ada jalan lain yang lebih releven yang mampu diketengahkan sehingga ada disamakan demokrasi dengan sistem syura?  Padahal Syura itu ahlinya adalah dari kalangan Ahlul Halli Wal 'aqdi iaitu orang yang cemerlang pemikirannya dan berilmu dalam urusan agama dan selainnya.

Katanya lagi didalam Islam diajar cara makan, berjual beli, berperang,dan didalam Islam diajar segala-galanya. Tetapi kenapa perlu demokrasi diketengahkan untuk meraih kekuasaan ?

Jika dilihat demokrasi adalah sistem yang berprinsip pada kebebasan berpendapat walau apapun bentuk pendapat dan tindakannya, meskipun mencaci maki Allah dan Rasul-Nya serta merosakkan agama. Boleh dilihat pada parlimen demokrasi sekarang ahli-ahlinya berbeza-beza, didalamnya ada ahli-ahli skandal seks, penyangak, ada perasuah,  ada perempuan jahiliah ada yang menolak Islam terang-terangan, ada yang liberal dan lain-lain lagi bahkan ianya dihalalkan dan dibenarkan didalam parlimen.Adakah itu demokrasi yang dikehendaki dalam islam?

Jika itu adalah alat untuk mendapatkan kekuasaan untuk menggantikannya dengan pemerintahan Islam tetapi jika lihat diparlimen tidak ada pun kertas undi untuk "Calon Perdana Menteri" yang perlu dipangkah, yang ada cuma "Calon Ahli Dewan Undangan Negeri(ADUN)" dan "Calon Ahli Parlimen". Jadi apakah benar tujuannya menggantikan pemerintahan atau  hanya untuk mendaulatkan lagi si pembuat hukum undang-undang manusia sendiri?

Seolah-olah ini bererti bahawa yang dipertuhan, yang disembah dan yang ditaati didalam hal perundangan adalah manusia, bukan Allah.Ini adalah tindakan yang menyimpang. Allah berfirman:

"Keputusan itu hanyalah kepunyaan Allah. Dia Telah memerintahkan agar kamu tidak menyembah selain Dia. Itulah agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui." (Yusuf:40)

Demokrasi bererti mengembalikan segala bentuk perselisihan, antara hakim dan yang dihukumi kepada rakyat, tidak kepada Allah dan rasul-Nya. Ini adalah penyelewengan dari firman Allah:

Tentang sesuatu apapun kamu berselisih, maka putusannya (terserah) kepada Allah.(asy-Syura:10)

Bagi penulis memang lebih setuju sepenuhnya kembali sahaja pada sistem asal islam kerana ia lebih selamat dan sejahtera berbanding demokrasi sekarang ini seperti tidak nampak hasilnya malah kucar kacir. Tapi jika hendak boikot pun perlulah dilihat dan dianalisis secara terperinci supaya tidak bertambah mudarat lagi dan sepatutnya tidak perlulah tergesa-gesa menjatuhkan sesuatu hukum itu tanpa memahami realiti, pemerhatian yang mendalam dan keadaan semasa.Jika tidak kita akan jadikan umat islam lemah dan penakut. Justeru perlulah dicari punca sebab-musababnya agar umat islam dapat keluar dari kekongan masalah ini.

Malah jika dilihat realiti keadaan umat islam kini lemah maka  sewajarnya perlu mencari formula bukan mengatakan demokrasi ini haram sedangkan kita ketahui ada kaedah-kaedah yang boleh dipakai untuk menetapkan sesuatu hukum tersebut seperti:

Perkara tidak sempurna perkara wajib melainkan dengannya maka perkara itu menjadi wajib

Jadi jika dilihat dari kondisi seperti inilah maka  sistem demokrasi kemungkinan ada benarnya. Ini hanya pandangan penulis sahaja.

 

Wallahua'lam.

____________________________________________________________

Muhammad Fakhruddin Ismail

Oleh

Muhammad Fakhruddin Ismail

http://addeans.blogspot.com/

 

Tidak salah jika dikatakan ramai dikalangan muslimin samaada penulis atau siapa-siapa sahaja begitu berat untuk memberi salam kepada saudaranya terutama sekali seakidah dengan kita seolah-olah mulutnya terkunci dan pandangan menjadi berat untuk mengucapkannya dan memberikan senyuman.

photos-65 

Padahal islam telah mengajar kita untuk memberi salam kepada muslim kerana ia akan menyemaikan rasa cinta dan mengeratkan lagi silaturrahim. Dalam hadis sahih muslim daripada Abu Hurairah ia berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda:

"Kalian tidak akan masuk syurga sehingga kalian beriman, dan kalian tidak beriman sampai kalian sehingga kalian saling mengasihi dan mencintai, apakah kalian mahu aku tunjukkan kepada sebuah amalan yang apabila kalian amalkan, kalian akan saling mengasihi dan mencintai?, terbarkanlah salam diantara kamu".

Bukan itu sahaja malah jika dilihat masyarakat islam kini hanya memberi salam kepada golongan yang dikenali sahaja. Kondisi seperti inilah dapat kita saksikan pada masa sekarang ini malah jelas ia bertentangan dengan sunnah, kerana Rasulullah SAW menganjurkan menyebarkan salam kepada orang yang dikenali mahupun yang tidak dikenali. Itu adalah diantara tanda-tanda dekatnya hari kiamat dimana adanya orang-orang yang hanya mahu mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja.Rasulullah SAW bersabda:

Sesungguhnya sebelum datangnya hari kiamat pengucapan salam itu hanya untuk orang-orang tertentu sahaja [iaitu yang dikenali]". (Musnad Ahmad 5:333. Al-Albani berkata : Ini adalah isnad yang shahih menurut syarat Muslim :Silsilatul Ahaditsish Shahih 2:251. hadits nombor 647 )

Lebih buruk lagi apabila apabila ada non-muslim memberi salam maka dijawabnya dengan ucapan yang buruk. Padahal apabila non-muslim (kafir zimmi) memberi salam sepatutnya menjawab salam tersebut seperti mana kita menjawab salam  dengan muslim itu sendiri. Allah berfirman:

Apabila kamu diberi penghormatan dengan sesuatu penghormatan, maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik dari padanya, atau balaslah penghormatan itu (dengan yang serupa). Sesungguhnya Allah memperhitungankan segala sesuatu. (An Nisaa' :86)

Perkara sebeginilah yang diajar Rasulullah SAW kepada para sahabat. Tapi sebaliknya yang berlaku. Masyarakat islam kini tidak mencerminkan akhlak tentang islam itu sendiri pada non-muslim sehingga mereka menganggap islam itu tidak sedemikian rupa.

Telah diriwayatkan bahawa seorang Majusi telah mengucapkan kepada Ibn Abbas: "Assalamu'alaikum"

Ibn Abbas  berkata:"Wa'alaikumussalam  warahmatullah".

Lalu sebahagian  sahabat-sahabatnya berkata:

"Adakah awak berkata warahmatullah (dan rahmat Allah)?" Dia menjawab: "Tidakkah dengan rahmat Allah dia hidup." (Fiqh Minoriti Muslim oleh Dr Yusuf al-Qaradhawi " Mengucapkan Tahniah Kepada Ahli Kitab Terhadap Kebesaran Mereka"- m/s 447)

 

Jika dilihat perkara seperti ini telah dilakukan oleh sahabat seperti Ibn Abbas sendiri maka mengapa kita tidak mencontohinya sahaja. Bukankah sahabat itu sebaik-baik generasi? Hal ini jelas seperti sabda Nabi SAW yang bermaksud:

"Sebaik-baik manusia adalah generasiku kemudian generasi yang datang setelah mereka, kemudian generasi lain yang datang setelah mereka." (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Malah naib presiden majlis penyelidikan dan fatwa Eropah Syeikh Faisal Mawlawi   di dalam laman webnya menyebut bukti-bukti yang lebih jelas bahawa memberi dan menjawab salam kepada orang bukan islam itu adalah dibenarkan.Jika dilihat dari konteks dakwah ia dapat mendekatkan mereka kepada islam dan menanam rasa kasih sayang kepada umat islam. Jadi pendekatan seperti inilah yang sepatutnya umat islam lakukan bukannya dengan menjawab  dengan ucapan yang buruk.

Di antara petunjuk Rasulullah SAW adalah memulai ucapan salam kepada siapa saja yang beliau temui, ia berbeza dengan orang yang sombong seolah-olah mereka mahu dihormati dengan menunggu panghormatan salam daripada orang  tersebut. Namun Rasulullah SAW menegaskan bahawa yang memberi salam adalah yang paling utama daripada yang menjawabnya. Rasulullah SAW bersabda:

"Orang yang lebih dekat kepada Allah s.w.t. adalah yang lebih dahulu memberi Salam." (Musnad Ahmad, Abu Daud, dan At Tirmidzi)

Maka sewajarnya kita yang mengakui sebagai seorang muslim dan mengaku Rasulullah SAW sebagai contoh dan ikutan kita hendaklah tidak mengabaikan tuntutan beliau agar sunnah Rasulullah SAW ini kembali diamalkan oleh umat islam dan dapat menonjolkan kembali imej islam itu sendiri kepada masyarakat bukan islam.

 

Muhammad Fakhruddin Ismail

 

 

Oleh

Muhammad Fakhruddin Ismail

http://addeans.blogspot.com/

 

Penulis teringat kembali sejarah sekolah dahulu dan perkara ini pun pernah berlaku pada penulis sendiri.Itulah zaman sekolah dahulu yang hanya nak tahu berseronok-seronok sahaja. Selalunya apabila menjelang sahaja 1hb April kebanyakannya pelajar-pelajar samada sekolah rendah atau menengah terpaksa berhati-hati dengan teman masing-masing kerana pastinya akan berlaku penipuan terhadap mereka.

april_fools_day

Ini seolah-olah sudah menjadi budaya bagi pelajar-pelajar. Bila terperangkap sahaja, ejekan 'April Fools' akan diberikan kepada mangsa. Selalunya perkataan ini membuatkan mangsa-mangsa merasa malu kerana diperolok-olok seperti ini hingga pelajar yang lainnya turut ketawa kerana dimainkan sebegitu.

Mungkin ada yang berkata itu hanya sekadar gurauan sahaja. Memang islam ada seketikanya gurau senda itu dibenarkan kerana islam mengakui fitrah dan instink manusia sebagai makhluk yang diciptakan Allah, dimana manusia suka bergembira, ketawa, bermain-main dan pelbagai lagi tetapi adakah bergurau dengan memalukan rakan sendiri sehingga merah padam mukanya diketawakan oleh rakan-rakan lain dibenarkan didalam islam?

Dua tiga hari yang lalu penulis ada menulis tentang sikap umat kita yang suka meniru-niru ( musyabbahah) budaya barat. Sikap ini apabila dipupuk dan ditanamkan didalam hati kita maka ia akan menimbulkan perasaan mahabbah (cinta) kepada budaya dan amalan tersebut malah ada yang bertentangan dengan prinsip islam itu sendiri.

Penulis pernah mendengar samada cerita ini benar atau tidak tapi ia boleh membawa satu kesan buruk dengan hanya perkataan 'April Fools' sahaja boleh membawa kepada penyesalan dimana seorang suami yang jahil tentang agama, telah mengucapkan, "Aku ceraikan kau" pada isterinya dengan niat untuk bergurau sahaja. Isterinya terus tercengang kemudian si suami dengan muka selamba sahaja mengucapkan 'April Fool !!'. Memang foollah sangat. Setelah itu, giliran si suami yang kena fool , lalu terkejut diberitahu bahawa talak yang dilafazkan tersebut telah jatuh.

Sepatutnya umat islam dan remaja kini perlu ada sikap jujur dan menjahui daripada sikap suka menipu dan ejekan pada rakan sendiri . Allah berfirman yang bermaksud:

Lalu kamu menjadikan mereka buah ejekan, sehingga (kesibukan) kamu mengejek mereka, menjadikan kamu lupa mengingat Aku, dan adalah kamu selalu mentertawakan mereka, (Al Mu'minuun: 110)

Secara tidak langsung kita juga telah mengikuti budaya barat malah bercanggah dengan prinsip islam .Hal ini juga telah digambarkan oleh Nabi SAW sendiri.

Nabi SAW pernah bersabda:

"Sesungguhnya kamu akan ikut cara umat sebelum kamu sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, hatta jika mereka masuk lubang biawak pun nescaya kamu akan mengikutinya." Sahabat bertanya: Golongan Yahudi dan Nasranikah(yang kamu maksudkan)? Baginda menjawab: (Kalau tidak mereka) Siapa lagi?" (Riwayat Al-Bukari dan Muslim).

Selalunya apabila bermulanya musim 'April fool' ramailah yang ingin tahu dimana asal usulnya. Penulis sendiri tidak pasti adakah benar cerita tersebut dan jika dilihat pun kesahihannya masih diragui dimana golongan Kristian menyerang kaum muslim di Sepanyol dan membunuh kesemuanya. Peristiwa ini kemudiannya diraikan oleh tentera Kristian sendiri.

Wallahua'lam.

____________________________________________________________

Muhammad Fakhruddin Ismail

 

Oleh

Muhammad Fakhruddin Ismail

http://addeans.blogspot.com/

 

Pada asasnya, Islam tidak pernah menolak sebarang bentuk aktiviti sukan malah Islam sangat menggalakkan umatnya bersukan sebagai suatu aktiviti riadah yang menyihatkan. Rasulullah s.a.w turut menganjurkan umatnya menyertai aktiviti sukan sebagai suatu aktiviti senaman yang paling mujarab.

108

Malah Rasulullah s.a.w sendiri pernah berlumba lari dengan isterinya Aisyah. Aisyah mengatakan:

"Rasulullah bertanding dengan saya dan saya menang. Kemudian saya berhenti, sehingga ketika badan saya menjadi gemuk, Rasulullah bertanding lagi dengan saya dan ia menang, kemudian ia bersabda: Kemenangan ini untuk kemenangan itu." (Riwayat Ahmad dan Abu Daud) iaitu seri.

Dalam sukan, islam telah menggariskan panduan dan memperkeras persoalan menutup aurat. Justeru, perkaitan di antara sukan dan penglibatan kaum wanita turut dibatasi dengan tata cara dan tertib yang telah digarispanduankan oleh Islam bertujuan sebagai suatu penetapan bagi mencipta garis keseimbangan di antara hal wanita Islam di dalam sukan dan kepentingan dalam memelihara maruah dan kedudukannya sebagai seorang Muslim.

Fatwa yang telah dikeluarkan oleh Majlis Fatwa dan Penyelidikan Kesatuan Eropah menerusi Timbalan Pengerusinya, Sheikh Faysal Mawlawi menegaskan bahawa:

"Perkara asas yang perlu dititikberatkan oleh seorang wanita Islam mengenai penyertaannya di dalam aktiviti sukan adalah menjaga auratnya. Aurat bagi seorang wanita Islam ialah keseluruhan anggota badan kecuali muka dan telapak tangannya.

Manakala aurat bagi seorang lelaki Islam pula ialah dari pusat hingga ke lutut. Justeru, selagi syarat dan peraturan penutupan aurat ini tidak dilanggar, maka, tidaklah menjadi suatu kesalahan atau halangan bagi wanita mahupun lelaki melibatkan diri mereka di dalam aktiviti sukan."

Jika hendak dikatakan pakaian memainkan peranan untuk meningkatkan prestasi peserta perkara itu memang benar. Tetapi setakat mana prestasi itu meningkat?

Kita lihat sendiri pelari pecut wanita Bahrain, Ruqaya Al Ghasara mengejut dan mengagumkan peminat olahraga di Sukan Asia di sini apabila meraih pingat emas dalam acara 200 meter walaupun berpakaian menutup aurat dan bertudung.

"Malah katanya, dengan mengenakan pakaian lengkap wanita Islam itu telah mendorongnya berlari lebih pantas."Ia bukan satu halangan untuk saya berlari pantas malah ia banyak mendorong saya membuktikan bahawa wanita Muslim seperti saya juga boleh menang dengan berpakaian seperti ini," katanya.

"Pada perlumbaan akhir itu, Ruqaya mencatat masa 23.19s. Sebelum ini beliau turut menang gangsa dalam acara 100m. Ketika melakukan pecutan, hanya jelas muka dan tapak tangannya yang kelihatan manakala sebahagian besar anggota tubuhnya ditutupi kemas. Sebaik melepasi garisan penamat, Ruqaya mengangkat tangan kepuasan tetapi aurat dan tingkah lakunya tetap dipelihara. Mengulas pakaian yang digunakannya, Ruqaya berkata, ia menggunakan jenis kain yang dipilihnya sendiri walaupun kebiasaannya agak berat untuk dibawa berlari.Sambil mengakui pelari pecut Amerika Syarikat, Marion Jones sebagai idolanya, Ruqaya berharap pakaian yang digunakannya untuk berlari itu mendorong wanita Muslim lain melibatkan diri dalam sukan agresif seperti ini. Penampilan hebat Ruqaya itu turut menjadi agenda utama Doha mengadakan ujian pakaian bagi wanita Muslim untuk melobi menjadi tuan rumah Olimpik 2016 nanti. "Memakai tudung membuktikan ia bukan halangan untuk mencipta kejayaan. Berpakaian seperti ini jugalah yang telah melayakkan saya beraksi di kejohanan dunia di Osaka, Jepun tahun depan," tegasnya.

Jika kita lihat 15-20 tahun tahun dahulu, pemain tennis wanita kesemuanya memakai pakaian penuh. Pada hari ini juga, wanita di Iran memakai pakaian yang menutupi badan dan tudung ketika bermain tennis. Jika mereka boleh mengapa anda tidak boleh?

Bagaimana pula dengan sukan renang? Dalam masalah ini Dr Zakir Naik pernah mengatakan:

"Kita juga perlulah bersetuju bahawa di dalam sukan renang semakin sedikit pakaian yang dipakai, semakin meningkat prestasi peserta. Kerana itulah mereka menetapkan peserta lelaki untuk memakai seluar dalam dan perempuan untuk memakai bikini.

Tetapi kita juga mesti faham dan bersetuju, bahawa para peserta hanya dapat menunjukkan prestasi maksimum jika mereka tidak memakai apa-apa pakaian ketika berenang. Tetapi adakah kamu akan menetapkan perenang wanita untuk berenang dalam keadaan berbogel?

Mengapa perlu ada double standard? Jika kamu katakan perkara tersebut sangat tidak sopan. " Maka saya katakan bahawa tahap kesopanan kamu serendah ini dan tahap kesopanan kami setinggi ini. Apa yang sopan bagi kamu tidak sopan bagi kami. Maka mengapa kamu tidak cadangkan supaya para perenang berenang dalam keadaan berbogel sahaja supaya prestasinya meningkat? Tetapi tidak, kerana mereka mempunyai tahap kesopanan tertentu."

Oleh itu aktiviti sukan dan riadah ini tidak seharusnya menjadi faktor penyebab bagi wanita khasnya dan lelaki khususnya lalai daripada memenuhi tuntutan agama dan kewajipan dunia. Individu dan masyarakat Muslim tidak kira lelaki mahupun wanita dituntut supaya mengimbangi di antara kehendak dirinya dan kewajipan yang dituntut agama.

____________________________________________________________________

Rujukan:

 

Muhammad Fakhruddin Ismail

Sama ada kita suka atau tak suka kepada Kerajaan Saudi, sebagai saudara seIslam kita tidak akan dapat menerima perbuatan terkutuk demonstrasi ini.


Lihatlah bagaimana mereka membenci sunni dengan menuntut kemerdekaan Mekah dan Madinah daripada penguasa Sunni.
Mereka membenci Sunni dengan memainkan sentimen Wahhabi=Terrorism.

 
Biadapnya mereka memijak gambar mufti Saudi yang mewakili para ulama semenanjung tanah arab yang majoritinya Sunni Salafi Hanabilah.

 
Lebih parah lagi, mereka melawankan di antara Abu Sufian = Nabi Muhammad, Umar = Fatimah, Muawiya = Ali dan lain-lain. Penghinaan kepada para sahabat dengan sangat jelas. Perbuatan yang boleh menjerumuskan kepada kekafiran.
Tiada cinta di dalam hati mereka kepada sunni. Hanya dipenuhi kebencian kepada kita. Awas jangan terperangkap!

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Asal gambar:
???? ?????? ?? ?????
Link Video:
http://www.dd-sunnah.net/records/view/id/1794


p/s : Sebar-sebarkanlah dalam apa jua bentuk, semoga menjadi peringatan kepada umat Islam

 

Sumber:

al-ahkam.net

 

Oleh

Muhammad Fakhruddin Ismail

http://addeans.blogspot.com/

 

Jika dilihat pada dunia kini ramai daripada kalangan umat islam begitu bergaya dengan hidup kebaratan. Sikap meniru-niru (musyabbahah) atau dalam erti kata lain iaitu tasyabbuh dalam meniru budaya,akidah,peribadatan atau apa sahaja peniruan yang bertentangan  dengan islam maka ia dilarang. Masalah ini banyak berlaku terutamanya dikalangan remaja muslim dan begitu pantas virusnya merebak dan seharusnya mereka menyedari bahawa kita sebenarnya tidak perlu menjadi orang lain. Umat islam seharusnya menjaga identiti muslim itu sendiri. Tidak perlu terikut-ikut dengan perasaan anda atau merasai ketinggalan hanya kerana tidak mengikuti budaya dan amalan bukan islam yang berlawanan dengan kehendak islam itu sendiri.Muslim yang mempercayai kitab al-Quran dan hadis sahih seharusnya sedar dan menggunakan akal mereka pada tempat yang benar.

clip_image001

Shahil bin Talib al-Ahmadi dalam "Pembatas kepalsuan dan kebenaran " beliau berkata:

"Manusia yang mempunyai akal yang sihat tidak akan dapat menerima dua kenyataan yang berbeza yang berlaku dalam satu masa, kedua-duanya benar. Tidak dapat tiada salah satu darinya mesti salah. Ini adalah hukum Fitrah Akal yang dicipta oleh Tuhan. Kesalahan adalah sifat manusia. Tidak diterima akal kesalahan adalah sifat Tuhan walau apa jalan sekalipun. Orang yang mengatakan Tuhan berbuat silap adalah orang yang tertipu dalam beragama. Maka adalah mustahil Tuhan menurunkan wahyunya dalam keadaan silap."

Maka apabila sesebuah kitab itu dikatakan dari firman Tuhan, ia mestilah benar maka apabila Allah mewajibkan umat islam menutup auratnya maka turutilah perintahnya. Sebab itu hati kita perlu ditanam mahabbah (cinta) pada al-Quran dan sunnah. Ini kerana keimanan hati terhadap kitab suci adalah bergantung kepada kepercayaan oleh akal kita. Hati akan menolak sesuatu yang ditolak oleh akal. Maka pupuklah dan tanamlah hati anda perasaan mahabbah pada al-Quran dan sunnah Rasulullah s.a.w.

Jika seseorang muslim suka meniru dan mengikut budaya barat, maka dari situ hati  anda akan merasai akrab dengan mereka dan akhirnya menimbulkan perasaan mahabbah kepada budaya dan amalan tersebut yang bertentangan dengan prinsip islam itu sendiri.

Dr 'Aidh bin Abdullah al-Qarni dalam bukunya yang bertajuk 'La Tahzan' atau tajuknya dalam penerbitan terjemahan ke dalam Bahasa Melayu ' Jangan Bersedih' beliau ada menulis:

" Jangan ikut-ikutkan, dengan kata lain, jangan mudah memakai dan meniru-niru ciri sahsiah orang lain. Kerana itu akan menjadi malapetaka yang tidak mudah diterima oleh jiwamu. Orang-orang yang lupa dengan dirinya sendiri, suaranya, gerakan tubuhnya, ucapannya, kemampuannya akan meniru-niru budaya bangsa lain. Dan itulah yang disebut dengan latah,mengada-ngada,berpura-pura dan membunuh secara paksa jati dirinya sendiri.

Ketahuilah bahawa diri anda merupakan sesuatu yang lain daripada yang lain-unik; tidak ada seorang pun yang menyerupai anda dalam catatan sejarah hidup ini, belum pernah ada seorang pun yang diciptakan sama dengan anda, dan tidak akan ada orang yang serupa dengan anda sampai bila-bila pun. Keadaan anda betul-betul berbeza dengan dengan orang lain, sebab itu jangan memaksa diri untuk berbuat latah dan meniru-niru sahsiah orang lain. Tetaplah berpijak dan berjalan pada keadaan dan sahsiah anda sendiri."

Banyak sekali panduan daripada Allah s.w.t dan Rasulullah s.a.w kepada kita dalam persoalan mengekalkan identiti dan jati diri kita sebagai muslim. Antaranya dari sudut pakaian terutamanya aurat wanita. Islam telah menaikkan nilai martabat seorang wanita itu daripada keadaan jahiliah itu sendiri  ketahap mereka dihormati dan di pandang tinggi oleh masyarakat kerana nilai seorang wanita itu bagaikan seperti emas atau intan permata yang dijaga dan disimpan ditempat yang paling selamat. Manusia menyimpan wangnya di dalam dompet kerana ada nilai pada kertas tersebut. Begitu jugalah wanita. Nilai seorang wanita itu adalah sangatlah tingginya. Tetapi wanita sekarang seolah-olah ingin kembali kepada jahiliah itu sendiri. Mereka berjalan dihadapan kaum lelaki dengan terkoyak sana-sini dan mengghairahkan seperi keadaan jahiliah dulu atau adakah mereka memang suka jika kembali pada jahiliah itu sendiri?

Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi menerangkan "Sebahagian perempuan Jahiliah apabila keluar rumah, mereka suka menampakkan sebahagian kecantikannya, misalnya dada, leher dan rambut, sehingga mereka ini diganggu oleh laki-laki fasik (jahat) dan yang suka berzina.

Maka Allah telah menurunkan wahyu kepada Nabi Muhammad s.a.w dengan memerintahkan supaya wanita untuk melabuhkan jilbab mereka supaya akan dikenali sebagai wanita yang terpelihara,bersih dan suci serta tidak mudah diganggu oleh orang-orang yang suka pada kejahatan. Ayat tersebut dalam surah al-Ahzab: 59.

Allah berfirman yang bermaksud:

"Hai Nabi! Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu'min semua hendaklah mereka melabuhkan jilbab-jilbab mereka atas (muka-muka) mereka. Yang demikian itu lebih memastikan mereka agar dikenali (sebagai wanita Islam) supaya mereka tidak diganggu."

Ini kerana pada zaman jahiliah dulu mereka menganggap wanita tiada nilai sedikit pun. Setelah datangnya islam barulah mereka ketahui ada nilai-nilai yang sangat hebat pada seorang wanita muslimah itu.

Banyak hadis Rasulullah s.a.w dalam mengingatkan umat islam supaya tidak menurut jejak langkah budaya asing malah jika dilihat pun memang perkara ini sudah berlaku. Buktinya apabila ramai dari kalangan umat islam pada hari ini gemar meniru budaya dan amalan bukan Islam. Hal ini telah digambarkan oleh Nabi SAW dalam sabdanya yang bermaksud:

"Sesungguhnya kamu akan ikut cara umat sebelum kamu sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, hatta jika mereka masuk lubang biawak pun nescaya kamu akan mengikutinya." Sahabat bertanya: Golongan Yahudi dan Nasranikah(yang kamu maksudkan)? Baginda menjawab: (Kalau tidak mereka) Siapa lagi?" (Riwayat Al-Bukari dan Muslim).

Walaubagaimanapun,semoga umat islam terutamanya remaja Muslim perlu berusaha memperbaiki diri dan kekalkan jati diri anda dalam mengharungi perubahan dunia yang kadangkala melalaikan dan merosakkan diri kita sendiri.

Wallahua'lam.

____________________________________________________________

Muhammad Fakhruddin Ismail

 

Oleh

Muhammad Fakhruddin Ismail

http://addeans.blogspot.com/

 

Di Malaysia ada segolongan yang begitu hebat menghentam hingga mengatakan PAS adalah khawarij. Bukan itu sahaja malah menuduh seorang tokoh yang dihormati kawan dan lawan sebagai khawarij. Adakah tuduhan itu benar?  Penulis bukan penyokong PAS  tetapi tersentak apabila melihat ada tuduhan yang dibuat sebegitu hebat terhadap sebuah jemaah yang berjuang untuk meninggikan syiar Islam. Rasanya tidak perlu dijelaskan tentang khawarij. Ini hanya jawapan  ringkas setakat  apa yang difahami. Pertama sekali tidakkah anda melihat amaran Nabi s.a.w dalam sabdanya:

" Tidak boleh seseorang menuduh orang lain dengan kefasikan dan tidak pula menuduhnya dengan kekafiran melainkan hal ini akan kembali kepadanya jika orang yang tertuduh tidak sedemikian" (Sahih Bukhari)

image

Puak-puak Khawarij menentang kerajaan pimpinan para sahabat yang menegakkan hukum Allah maka jelas perkara tersebut memang salah kerana menentang pemerintahan yang menegakkan hukum Allah. Tetapi adakah kerajaan kita sekarang ini menegakkan hukum Allah?

Kalau nak dikatakan demonstarsi jalanan menyerupai khawarij tidakkah kita ketahui jika dirujuk kepada 'Maqasid al Syaria'ah' ia mungkin di bolehkan  seandainya tidak ada cara lain untuk menegur dan membetulkan kemungkaran kecuali dengan cara keluar beramai-ramai berhimpun dengan aman. Berhimpun dengan aman dan memberontak itu berbeza.

Adakah kerana anda melihat seolah-olah  konsep perjuangan PAS itu sendiri menganjurkan untuk memberontak dan memerangi kerajaan? Adakah disebabkan hanya beberapa pengikut PAS yang tidak memahami perjuangan sebenar terus anda melabelkan sebagai khawarij? Itu bukan konsep sebenar perjuangan PAS itu sendiri.

PAS hanya bertindak MENEGUR kesalahan kerajaan, kerana terlalu banyak korupsi dan penyelewengan dalam kerajaan bukan MEMBERONTAK. Itu perbezaan yang sangat jauh.

Dalam hadis sahih Rasulullah s.a.w bersabda :

Jihad yang paling afdal ialah berkata adil terhadap pemerintah yang zalim.

Jadi salahkah menegur kerajaan? Menegur kemungkaran bukan bererti tidak taat.

Rasulullah bersabda :

" Hendaklah membenci maksiat itu namun jangan 'mencabut' tangan dari ketaatan" ( sahih Muslim).

Maka kewujudan sesuatu maksiat hendaklah dibenci dan dibantah kerana itu termasuk 'Amar Makruf Nahi Mungkar'.

Dalam hadis sahih Muslim Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda, ertinya:

“Barang siapa di antara kamu melihat kemungkaran maka hendaknya dia mengubah dengan tangannya. Jika tidak mampu maka hendaklah dia mengubah dengan lisannya. Dan jika tidak mampu juga, maka hendaknya mengingkari dengan hatinya, dan itu adalah selemah-lemah iman.”

Jika kita lihat Nabi Muhammad s.a.w juga menyebarkan Islam dekat Mekah, ada pembesar-pembesar Quraisy tetapi adakah dikira memberontak kerana dakwah Nabi melawan dan meremeh-remehkan akidah mereka dan menghentam segala bentuk ‘sistem kufur’ yang mereka amalkan?

Saidina Abu Bakar r.a ketika menjadi Khalifah pernah berkata:

“Taatilah kepada aku selagi aku taat kepada Allah. Sekiranya aku menyeleweng atau melanggar perintah Allah jangan taat kepada aku. Tentanglah aku sehingga aku kembali kepada hukum Allah.”

Amat salahlah mengatakan Rasulullah s.a.w berdakwah hanya dari segi akidah, ibadah atau akhlak sahaja tanpa mengaitkannya dengan siyasah atau politik iaitu mengurus urusan umat. Memang tidak dinafikan akidah adalah keutamaannya tetapi Nabi s.a.w melakukan tarbiyyah dan tashfiyyah sambil berdakwah dan berjihad. Jika lihat banyak ayat al-Quran yang menyentuh tentang aspek siyasah di dalam dakwah Rasulullah s.a.w walaupun ketika itu masih di peringkat awal dakwah di Mekah.

Rasulullah di peringkat awal dakwah lagi telah diperintah oleh Allah agar melakukan aktiviti siyasah dengan melawan sistem kufur yang dipraktikkan dan membetulkan sistem tersebut. Antaranya seperti dalam Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

“Kecelakaan besar bagi orang-orang yang curang (dalam timbangan dan sukatan), iaitu mereka yang apabila menerima sukatan dari orang lain mereka minta dipenuhi dan (sebaliknya) apabila mereka menyukat atau menimbang untuk orang lain, mereka mengurangi.” [al-Muthaffifin :1-3].

Dalam suatu riwayat dikemukakan bahwa ketika Rasulullah saw. sampai ke Madinah, diketahui bahawa orang-orang Madinah termasuk yang paling curang dalam sukatan dan timbangan. Maka Allah menurunkan ayat tersebut  sebagai ancaman kepada orang-orang yang curang dalam menimbang. Setelah ayat ini turun orang-orang Madinah termasuk orang yang jujur dalam menimbang dan menyukat. (Diriwayatkan oleh an-Nasa'i dan Ibnu Majah dengan sanad yang shahih yang bersumber dari Ibnu Abbas.).[Dipetik dari Al-Quran Digital]

Dalil tersebut menunjukkkan dimana Rasulullah s.a.w   membantah sistem ekonomi yang diamalkan oleh kafir Quraisy yang suka menipu. Maka tidak salah jika parti PAS menegur kerajaan jika berlaku penyelewengan dan korupsi dalam kepimpinan tersebut. Mungkin ada beberapa perkara kita tidak setuju dengan cara mereka tetapi menuduh mereka sebagai khawarij amatlah buruk sikap tersebut terhadap sesuatu jemaah dan tidak menunjukkan displin dan akhlak dalam berdakwah.

 

Wallahua'lam.

_________________________________________________________

Muhammad Fakhruddin Ismail

 

Oleh

Muhammad Fakhruddin Ismail

http://addeans.blogspot.com/

 

Jika dilihat ramai dikalangan umat islam terikut-ikut dengan budaya hidup orang lain malah kadang-kadang kita akan dapati amalan kita adalah terbalik atau bertentangan dari apa yang patut dilakukan seperti mana yang dituntut dalam Islam. Diantaranya adalah seperti berikut:

2253563721_ee668dff27

1. Kenduri Arwah

Amalan kenduri arwah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga simati selepas sesuatu kematian (malam pertama, kedua, ketiga, ketujuh dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah di mana Rasulullah telah menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga simati untuk meringankan kesusahan dan kesedihan mereka. Keluarga tersebut telah ditimpa kesedihan, terpaksa pula menyediakan makanan dan belanja untuk mereka yang datang membaca tahlil. Tidakkah mereka yang hadir makan kenduri tersebut khuatir kalau-kalau mereka termakan harta anak yatim peninggalan simati yang belum dibahagikan kepada yang berhak menurut islam?  

2. Pakaian Cantik

Ketika menghadiri majlis pemimpin negara kita berpakaian cantik kemas dan segak tetapi bila mengadap Allah baik di rumah maupun di masjid, pakain lebih kurang saja bahkan ada yang tak berbaju. Tidakkah ini sesuatu perbuatan yang terbalik.

3. Jadi Tetamu

Kalau menjadi tetamu di rumah orang dan di beri jamuan, kita rasa segan nak makan sampai habis apa yang dihidangkan kerana rasa segan dan malu, sedangkan yang dituntut dibanyakkan makan dan dihabiskan apa yang dihidangkan supaya tuan rumah rasa gembira dan tidak membazir.

4. Solat Sunat

Kalau bersolat sunat di masjid amat rajin, tapi kalau di rumah, sangat malas. Sedangkan sebaik-baiknya solat sunat banyak dilakukan di rumah seperti dianjurkan oleh Rasulullah untuk mengelakkan rasa riak.

5. Bulan Puasa

Bulan puasa adalah bulan mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang berlebihan tetapi kebanyakan orang mengaku bahawa dalam carta perbelanjaan setiap rumah orang islam akan kita dapati perbelanjaan di bulan puasa adalah yang tertinggi dalam setahun. Sedangkan sepatutnya perbelanjaan di bulan puasa yang terendah. Bukankah terbalik amalan kita?

6. Pergi Haji

Kalau nak mengerjakan haji, kebanyakan orang akan membuat kenduri sebelum bertolak ke Mekah dan apabila balik dari Mekah tak buat kenduri pun. Anjuran berkenduri dalam islam antaranya ialah kerana selamat dari bermusaffir, maka dibuat kenduri. Bukankah amalan ini terbalik? Atau kita mempunyai tujuan lain. Dan sepatutnya orang yang hendak mengerjakan haji yang menziarahi orang ramai, bukannya orang ramai mennziarahi orang yang nak pergi haji.

7. Pelajaran Anak

Semua ibubapa amat bimbang kalau-kalau anak mereka gagal dalam periksa. Maka dihantarlah ke kelas tuisyen walaupun banyak belanjanya. Tapi kalau anak tak boleh baca Quran atau solat, tak bimbang pula bahkan tak mahu hantar tuisyen baca Quran atau kelas khas mempelajari islam. Kalau guru tuisyen sanggup dibayar sebulan RM20.00 satu pelajaran 8 kali hadir tapi kepada Tok Guru Quran nak bayar RM15.00 sebulan 20 kali hadir belajar pun menggeletar tangan. Bukankah terbalik amalan kita? Kita sepatutnya lebih berbimbang jika anak tidak dapat baca Al-Quran atau bersolat dan tidak lulus periksa.

8 Pergi Masjid

Kalau bekerja mengejar rezeki Allah tak kira siang malam, pagi petang, mesti pergi kerja. Hujan atau ribut tetap diharungi kerana hendak mematuhi peraturan kerja. Tapi ke rumah Allah (masjid) tak hujan, tak panas, tak ribut pun tetap tak datang ke masjid. Sungguh tak malu manusia begini, rezeki Allah diminta tapi nak ke rumahNya segan dan malas.

9. Isteri Berhias

Seorang isteri kalau nak keluar rumah samada dengan suami atau tidak, bukan main lagi berhias. Tetapi kalau duduk di rumah, masyaAllah.
Sedangkan yang dituntut seorang isteri itu berhias untuk suaminya, bukan berhias untuk orang lain. Perbuatan amalan yang terbalik ini membuatkan rumahtangga kurang bahagia.

Cukup dengan contoh-contoh di atas. Marilah kita berlapang dada menerima hakikat sebenarnya. Marilah kita beralih kepada kebenaran agar hidup kita menurut landasan dan ajaran Islam yang sebenar bukan yang digubah mengikut selera kita. Allah yang mencipta kita maka biarlah Allah yang menentukan peraturan hidup kita.

 

Sumber:

Syahadah � Media Untuk Kesejahteraan Ummah� �November 2008

 

Muhammad Fakhruddin Ismail

POLIGAMI

 

Oleh

Muhammad Fakhruddin Ismail

http://addeans.blogspot.com/

 

1. Poligami bermaksud satu sistem perkahwinan yang mana seseorang mempunyai lebih daripada seorang pasangan hidup. Terdapat dua jenis poligami. Pertama, poligini, iaitu seorang lelaki berkahwin lebih daripada seorang isteri, dan satu lagi poliandri, iaitu seorang wanita mempunyai lebih daripada seorang suami. Dalam islam, poligini terhad adalah dibenarkan manakala poliandri ditegah sama sekali.

Berbalik kepada soalan asal, mengapa seorang lelaki dibenarkan mempunyai lebih daripada seorang isteri?

2. Qur’an adalah satu-satunya kitab suci agama di dunia yang menyebut, “kahwinilah seorang sahaja”. Al-Qur’an satu-satunya kitab di muka bumi ini yang mengandungi ungkapan “kahwinilah seorang sahaja”. Tiada kitab lain yang menyuruh lelaki untuk beristeri satu sahaja. Tiada dalam kitab agama lain, sama ada Vedas, Ramayanan, Mahabharat, Geetha, Talmud atau Bible isteri yang dibenarkan. Menurut kitab tersebut, seseorang dibenarkan berkahwin seramai mana yang diingini. Hanya kemudiannya, pendeta Hindu dan Gereja Kristian membatasi jumlah isteri kepada satu.

Menurut kitab tersebut, ramai personality agama Hindu mempunyai ramai isteri. Raja Dashrat, bapa Rama mempunyai beberapa orang isteri.

Dahulu, lelaki Kristian dibenarkan beristeri seramai yang mereka ingini, oleh kerana Bible tidak menghadkan bilangan isteri. Hanya beberapa abad lalu, pihak Gereja membatasi bilangan isteri kepada satu.

67502-zakirnaik

Poligini dibenarkan dalam agama Yahudi. Menurut undang-undang Talmut, Ibrahim mempunyai tiga isteri manakala Sulaiman, mempunyai ratusan isteri. Amalan poligini berterusan sehingga Rabai Gersom ben Yehudah (960-1030) mengeluarkan perintah melarangnya. Komuniti Yahudi Sephardic yang tinggal di Negara Islam, berterusan mengamalkan poligini sehingga selewat-lewatnya tahun 1950, sehingga satu akta yang dikeluarkan oleh Mahkamah Ketua Rabai Israel mengharamkan penganutnya beristeri lebih daripada seorang.

3. Pologini banyak diamalkan oleh penganut agama Hindu dibandingkan dengan penganut islam.

Laporan Jawatankuasa Status Wanita dalam Islam; diterbitkan pada 1975 menyebut pada halaman 66 dan 67 bahawa peratus perkahwinan berpoligami di antara tahun 1951 dan 1961 adalah 5.06% di kalangan penganut Hindu dan hanya 4.31% di kalangan penganut islam. Menurut perundangan India, hanya lelaki Islam dibenarkan beristeri lebih daripada seorang. Walaupun diharamkan penganut Hindu mempunyai lebih ramai isteri berbanding penganut Islam. Dahulu, tiada had jumlah isteri, walaupun kepada lelaki Hindu. Hanya pada tahun 1954, apabila Akta Perkahwinan Hindu diluluskan, penganut agama Hindu diharamkan beristeri lebih daripada seorang. Sekarang, undang-undang India dan bukannya kitab agama Hindu yang menghalang lelaki Hindu beristeri lebih daripada satu.

Mari kita menganalisis mengapa Islam membenarkan lelaki beristeri labih daripada seorang.

4. Al-Qu’ran membenarkan poligini terhad.

Seperti yang telah disebutkan, Al-Qur’an satu-satunya kitab suci di muka bumi ini yang menyebut ‘kahwinilah seorang sahaja’. Konteks ungkapan ini adalah melalui ayat daripada Kitab Suci Al-Qur’an iaitu Surah An-Nisa’ yang telah diterjemahkan ke Bahasa Melayu:

Maka kahwinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi : dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka kahwinilah seorang saja.” [An-Nisa’ 4:3]

Sebelum Qur’an diturunkan, tiada had untuk poligini dan ramai lelaki yang memiliki ramai isteri, ada yang sehingga beratus-ratus. Islam meletakkan had sehingga empat isteri. Islam membenarkan lelaki berkahwin dua, tiga atau empat, dengan syarat berlaku adil kepada semua isteri.

Dalam juzuk yang sama iaitu Surah An-Nisa’ ayat 129 firmanNya:

“Dan kamu sekali-kali tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri-isterimu….”[An-Nisa’ 4:129]

Oleh itu poligini bukanlah peraturan tetapi kekecualian. Ramai yang tersalah anggap bahawa menjadi kemestian bai seorang lelaki Islam mempunyai lebih daripada seorang isteri.

Secara am, ada lima perkara yang dibolehkan dan yang tidak boleh dalam Islam:

a) ‘Fardu’ iatu wajib atau perlu

b) ‘Mustahab’ iaitu disyorkan atau digalakkan

c) ‘Mubah’ iaitu dibolehkan atau dibenarkan

d) ‘Makruh’ iaitu tidak disyorkan atau digalakkan

e) ‘Haram’ iatu dilarang atau tidak dibenarkan

Poligini termasuk dalam kategori ketiga perkara-perkara yang dibenarkan. Tidak boleh diandaikan bahawa seorang lelaki Islam yang mempunyai dua, tiga atau empat isteri adalh lebih beriman dibandingkan dengan seorang Islam yang hanya beristeri satu.

5. Purata jangka hayat wanita melebihi lelaki.

Lelaki dan wanita dilahirkan dengan anggaran nisbah yang sama. Seorang kanak-kanak perempuan mempunyai imuniti yang lebih tinggi berbanding kanak-kanak lelaki. Atas sebab ini, semasa umur pediatrik lagi, terdapat lebih kematian di kalangan lelaki berbanding perempuan.

Semasa peperangan, lebih ramai lelaki terkorban berbanding wanita. Lebih ramai lelaki mati akibat kemalangan dan penyakit berbanding wanita. Purata jangka hayat wanita lebih tinggi daripada lelaki dan pada bila-bila masa jua, bilangan balu melebihi bilangan duda.

6. India mempunyai populasi lelaki yang lebih tinggi akibat pembunuhan janin dan bayi perempuan. India merupakan salah satu daripada beberapa Negara, bersama dengan Negara-negara jiran lain, di mana populasi wanita lebih rendah daripada lelaki. Ini disebabkan kadar pembunuhan bayi perempuan yang tinggi di India, dan hakikat bahawa lebih daripada satu jua janin perempuan digugurkan setiap tahun di negara tersebut, selepas jantinanyadikenal pasti sebagai perempuan. Sekiranya amalan buruk ini dihentikan, India juga akan mempunyai lebih ramai wanita berbanding lelaki.

7. Populasi wanita di dunia melebihi populasi lelaki.

Di Amerika Syarikat wanita melebihi lelaki sebanyak 7.8 juta. New York sahaja mempunyai jumlah wanita yang melebihi lelaki sebanyak satu juta, dan daripada populasi lelaki yang berada di New York, satu pertiga merupakan homoseksual. Amerika Syarikat secara keseluruhannya mempunyai lebih daripada dua puluh lima juta homoseksual dan lesbian. Ini bermakna golongan ini tidak berminat untuk mengahwini wanita. Wanita di Great Britain melebihi lelaki sebanyak empat juta. Wanita Jerman melebihi lelaki sebanyak lima juta. Wanita Rusia pula, kaum wanitanya melebihi lelaki sebanyak sembilan juta. Hanya Tuhan sahaja tahu jumlah wanita diseluruh dunia yang melebihi jumlah lelaki.

8. Menyekat setiap dan semua lelaki untuk beristeri satu sahaja adalah tidak praktikal.

Sekiranya setiap lelaki hanya beristeri satu, masih terdapat lebih daripada tiga puluh juta wanita di Amerika Syarikat atau andaikan saudara perempuan anda merupakan salah seorang wanita yang belum berkahwin di Amerika Syarikat. Hanya terdapat dua pilihan yang tertinggal baginya: iaitu sama ada berkahwin dengan suami orang ataupun ia menjadi “milik awam”. Sesiapa yang bermaruah pasti memilih yang pertama.

Dalam masyarakat barat, adalah menjadi kebiasaan bagi seorang lelaki untuk mempunyai perempuan simpanan dan/ atau mempunyai hubungan luar nikah yang banyak, di mana, wanita tersebut ,menjalani kehidupan yang mangaibkan dan tidak dilindungi. Masyarakat yang sama juga, bagaimanapun, tidak dapat menerima lelaki yang mempunyai lebih daripada seorang isteri, di mana wanita itu dapat mempertahankan kehormatan dan maruah diri dalam masyarakat dan menjalani kehidupan yang dilindungi.

Oleh itu, hanya dua pilihan untuk seorang wanita yang gagal mencari suami, iaitu berkahwin dengan suami orang atau menjadi milik awam. Islam mementingkan kedudukan yang terhormat untuk wanita dengan membenarkan pilihan pertama dan tidak membenarkan pilihan kedua.

Terdapat beberapa sebab lain mengapa Islam membenarkan poligami terhad, tetapi tujuan utama adalah untuk memelihara maruah wanita.

 

Sumber:

20 Soalan Paling Lazim Tentang ISLAM- Dr Zakir Abdul-Karim Naik

 

 

Muhammad Fakhruddin Ismail