Oleh

Muhammad Fakhruddin Ismail

http://addeans.blogspot.com/

 

Perbahasan Rukun Iman iaitu percaya kehidupan setelah mati dan percaya akan adanya hari akhirat

 

Konsep kehidupan setelah mati menurut Hindu

Kebanyakan penganut Hindu percaya pada perputaran " Lahir, mati dan terlahir kembali" yang dinamakan "Samsara", iaitu teori "Reinkarnasi".Teori ini memandang bahawa Allah telah mencipta manusia dengan berbeza-beza iaitu ada yang kaya dan miskin, ada sihat ada yang cacat. Kenapa Allah tidak adil dengan menjadikan manusia berbeza-beza? Ia terjawab dengan teori Samsara/Inkarnasi atau perpindahan roh berdasarkan Bhagavad Gita Ch.4 V.22 iaitu ketika orang ganti pakaian dia mengenakan pakaian baru. Seperti itulah pergantian roh pada jasad .Percaya pada teori karma iaitu jika perbuatan baik berpahala didunia ini mahupun akhirat dan perbuatan jelek ada hukumannya. Ada teori Darma iaitu bahawa orang harus hidup denagn aturan Allah jika baik karmanya maka baiklah darmanya kemudian keimanan pada Moksa iaitu terbebasnya manusia dari perputaran lahir-mati dan terlahir kembali. Ini memberi penjelasan pada teori perpindahan roh atau Samsara. Ini ternyata tiada dalam Weda.

Yang disebutkan Weda hanya "Punarjanam" atau hidup berikutnya atau hidup lagi, tapi bukan perputaran hidup-mati dan terlahir kembali ke-dunia Para cendekiawan Hindu menyatakan bahwa tidak pernah ada konsep perpindahan roh / reinkarnasi dalam Weda.Dalam Weda:

  • Rigveda Bk. 10 Hymn 16 V. 4 - 5 berbicara mengenai kehidupan setelah mati, bukan berbicara mengenai "mati kemudian hidup kembali".
  • Dalam Weda juga terdapat konsep syurga dan neraka yang mirip dengan konsep dalam Islam. Syurga digambarkan sebagai tempat yg sangat indah, banyak mengalir sungai-sungai susu, buah-buahan bermacam-macam, tempatnya indah, dll. Neraka juga digambarkan mirip dengan konsep dalam Islam, dimana neraka digambarkan dengan gambaran api, dimana di neraka orang akan mengalami penderitaan.

 

Konsep kehidupan setelah mati menurut Islam

 

  • Allah berfirman: QS. Al-Baqarah(2) : 28 "Mengapa kamu kafir kepada Allah, padahal kamu tadinya mati, lalu Allah menghidupkan kamu, kemudian kamu dimatikan dan dihidupkan-Nya kembali, kemudian kepada-Nya-lah kamu dikembalikan?"
  • QS. Al-Mulk(67) : 2 'Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun"
  • QS. Ali-Imran (3) : 185. 'Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan."
  • QS. Al-Baqarah (2) : 24 "Maka jika kamu tidak dapat membuat(nya) - dan pasti kamu tidak akan dapat membuat(nya), peliharalah dirimu dari neraka yang bahan bakarnya manusia dan batu, yang disediakan bagi orang-orang kafir"

Dalam konsep Islam, manusia lahir ada yang kaya, miskin, sihat,lahir cacat, semua adalah ujian bagi manusia. Dan kerana ujian yang berbeza-beza itulah pada setiap orang maka kehidupan boleh berlangsung.

 

Rukun Iman yang ke-6

Rukun iman yang ke-6 iaitu percaya pada Qadho dan Qadar . Allah berfirman bahawa segala sesuatu itu Allah telah rancang. Contoh bila anak itu lahir,bila dia mati,dimana dia akan lahir,bagaimana kita akan hidup dll.

Konsep ini hampir sama dengan apa yang terdapat dalam kitab Hindu bahawasanya Tuhan telah menetapkan rancangan-Nya, bagaimana manusia akan hidup dll.

Rujukan:

  Perbentangan oleh Dr. Zakir Abdul Karim Naik mengenai "Persamaan Antara Hindu dan Islam".

 

Muhammad Fakhruddin Ismail

2 Comments:

  1. Anonymous said...
    sayang sekali anda berbicara hindu tanpa banyak tahu tentang hindu. dalam hindu, ada ratusan sloka yang menyatakan tentang lahir kembali setelah mati. dengan senang hati saya akan menunjukkannya....
    misalkan anda bicara tentang bhagavad gita, bacalah secara tuntas dulu, baru menulis...
    DIN said...
    Terima kasih..

    Maaf..bukan saya yg berbicara tp Dr Zakir Naik.

    silakan jika anda ingin buktikan..

    Tp sblm tu adakh anda sudah lihat video pembentangan Dr Zakir Naik?

    ia dihadiri oleh pendeta Hindu sendiri dan perkara ni tidak dibangkang oleh mereka..

    blh lihat dilink berikut:

    http://www.youtube.com/watch?v=3BSfPs1b4n4&feature=PlayList&p=34C4B1122E9EE5B9&index=0

Post a Comment