Oleh

Muhammad Fakhruddin Ismail

http://addeans.blogspot.com/

 

Penulis teringat kembali sejarah sekolah dahulu dan perkara ini pun pernah berlaku pada penulis sendiri.Itulah zaman sekolah dahulu yang hanya nak tahu berseronok-seronok sahaja. Selalunya apabila menjelang sahaja 1hb April kebanyakannya pelajar-pelajar samada sekolah rendah atau menengah terpaksa berhati-hati dengan teman masing-masing kerana pastinya akan berlaku penipuan terhadap mereka.

april_fools_day

Ini seolah-olah sudah menjadi budaya bagi pelajar-pelajar. Bila terperangkap sahaja, ejekan 'April Fools' akan diberikan kepada mangsa. Selalunya perkataan ini membuatkan mangsa-mangsa merasa malu kerana diperolok-olok seperti ini hingga pelajar yang lainnya turut ketawa kerana dimainkan sebegitu.

Mungkin ada yang berkata itu hanya sekadar gurauan sahaja. Memang islam ada seketikanya gurau senda itu dibenarkan kerana islam mengakui fitrah dan instink manusia sebagai makhluk yang diciptakan Allah, dimana manusia suka bergembira, ketawa, bermain-main dan pelbagai lagi tetapi adakah bergurau dengan memalukan rakan sendiri sehingga merah padam mukanya diketawakan oleh rakan-rakan lain dibenarkan didalam islam?

Dua tiga hari yang lalu penulis ada menulis tentang sikap umat kita yang suka meniru-niru ( musyabbahah) budaya barat. Sikap ini apabila dipupuk dan ditanamkan didalam hati kita maka ia akan menimbulkan perasaan mahabbah (cinta) kepada budaya dan amalan tersebut malah ada yang bertentangan dengan prinsip islam itu sendiri.

Penulis pernah mendengar samada cerita ini benar atau tidak tapi ia boleh membawa satu kesan buruk dengan hanya perkataan 'April Fools' sahaja boleh membawa kepada penyesalan dimana seorang suami yang jahil tentang agama, telah mengucapkan, "Aku ceraikan kau" pada isterinya dengan niat untuk bergurau sahaja. Isterinya terus tercengang kemudian si suami dengan muka selamba sahaja mengucapkan 'April Fool !!'. Memang foollah sangat. Setelah itu, giliran si suami yang kena fool , lalu terkejut diberitahu bahawa talak yang dilafazkan tersebut telah jatuh.

Sepatutnya umat islam dan remaja kini perlu ada sikap jujur dan menjahui daripada sikap suka menipu dan ejekan pada rakan sendiri . Allah berfirman yang bermaksud:

Lalu kamu menjadikan mereka buah ejekan, sehingga (kesibukan) kamu mengejek mereka, menjadikan kamu lupa mengingat Aku, dan adalah kamu selalu mentertawakan mereka, (Al Mu'minuun: 110)

Secara tidak langsung kita juga telah mengikuti budaya barat malah bercanggah dengan prinsip islam .Hal ini juga telah digambarkan oleh Nabi SAW sendiri.

Nabi SAW pernah bersabda:

"Sesungguhnya kamu akan ikut cara umat sebelum kamu sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, hatta jika mereka masuk lubang biawak pun nescaya kamu akan mengikutinya." Sahabat bertanya: Golongan Yahudi dan Nasranikah(yang kamu maksudkan)? Baginda menjawab: (Kalau tidak mereka) Siapa lagi?" (Riwayat Al-Bukari dan Muslim).

Selalunya apabila bermulanya musim 'April fool' ramailah yang ingin tahu dimana asal usulnya. Penulis sendiri tidak pasti adakah benar cerita tersebut dan jika dilihat pun kesahihannya masih diragui dimana golongan Kristian menyerang kaum muslim di Sepanyol dan membunuh kesemuanya. Peristiwa ini kemudiannya diraikan oleh tentera Kristian sendiri.

Wallahua'lam.

____________________________________________________________

Muhammad Fakhruddin Ismail

0 Comments:

Post a Comment